Wijze Wenneke

Wijze WennekeIk combineer opvoeding en werk op een bewuste manier. Tijdens de opvoedmomenten valt het me op dat mijn kind gevoeliger is dan de meeste andere kinderen. Ik zoek vaak naar informatie hierover op het internet, zo kwam ik op de term ‘hoogsensitiviteit bij kinderen’. Nu mijn kind de basisschoolleeftijd heeft bereikt, ben ik erg betrokken bij zijn onderwijs en merk dat de school hem soms overweldigt. Ik ben een realistische ouder, ik besef dat andere kinderen in de klas ook aandacht behoeven en daardoor niet alles mogelijk is, maar luister ook naar mijn gevoel en sta voor een optimale ontwikkeling en juiste begeleiding van mijn kind. ’s Nachts lig ik soms wakker en vraag mezelf af: komt mijn kind wel voldoende tot rust? Hoe kan ik mijn kind helpen om minder overprikkeld te raken? Zit mijn kind wel lekker in zijn vel? Heeft de leerkracht voldoende oog voor de kwaliteiten van mijn kind? Vraagt de leerkracht te weinig of juist teveel van mijn kind? Kortom: hoe kan ik mijn kind  begeleiden om zijn unieke rechterhersenhelft kwaliteit – sensitief zijn – optimaal te benutten en zich te handhaven in een linkerhersenhelft-dominante leeromgeving?

Wat ik het liefste zou zien, is dat mijn kind weerbaarder wordt om zo evenwichtiger deel te nemen aan het onderwijs.”

En jij?

Jij bent een ouder die betrokken is bij het welbevinden van je kind. Je  ziet graag dat er het beste uit je kind wordt gehaald. Je maakt je regelmatig zorgen, juíst over het welbevinden van je kind en/of over zijn (wisselende) leerprestaties. Je kunt meegaan met de visie van de school/leerkracht, maar blijft zelf ook nadenken. Mocht het in het belang zijn van je kind dan sta je open voor een diagnose, maar dat is niet het eerste waar je aan denkt. Graag verken je eerst nog andere mogelijkheden om je kind te begeleiden. Via verschillende wegen heb je gehoord over hoogsensitiviteit en je wilt graag dat je kind geholpen wordt op een manier die geaccepteerd wordt binnen het huidige onderwijs.

Waar loop je tegenaan ?

Je begrijpt je kind heel goed, je voelt je verbonden met je kind, en soms leidt dit tot conflicten over bescherming. Je wilt je kind beschermen tegen de grote (boze) buitenwereld. De schoolomgeving is soms zo’n plek. Wanneer je met school in gesprek gaat, merk je dat het je ontbreekt aan de juiste bewoordingen om duidelijk te maken wat je grootste angst is, namelijk dat je kind buitengesloten of gepest wordt en het allemaal teveel wordt en/of onderpresteert. Je zou graag zien dat je kind weerbaar is, beter voor zichzelf kan zorgen en meer zichzelf kan blijven, ook in lastige situaties.

Hoe nu verder ?

Je hebt redelijk door hoe je kind in elkaar steekt, maar je bent nog op zoek naar de woorden en manieren om hier uitdrukking aan te geven. Wat je nu het hardst nodig hebt, is het vergaren van kennis en inzicht, zodat je in je eigen woorden aan de buitenwereld kunt vertellen wat je intuïtief al weet: mijn kind is (hoog)sensitief en ervaart de wereld op een wezenlijk andere manier.
De ideale manier om kennis, inzichten en praktische handvatten te verkrijgen, is door deel te nemen aan een training die je helpt om jouw gedachten en kennis aan te vullen, te ordenen en te ondersteunen. Hierdoor kun je veel sneller en met minder inspanning je doel behalen. Namelijk dat je kind zich kan handhaven in een linkerhersenhelft dominante leeromgeving.

Wat kan ik voor jou betekenen ?

Om het hoogst haalbare rendement te behalen voor jou en je kind, kies jij als bewuste ouder voor het Top Pakket Hoogsensitiviteit. Zelf ga je de Wijze Ouder cursus volgen en je laat je kind meedoen aan een Ik Ben Oké training of een Power Puber training. Op deze manier krijg jij de woorden en praktische tips om aan je naaste omgeving (familie, school)  te vertellen hoe jouw sensitieve kind in elkaar steekt en geniet je kind van een weerbaarheidstraining afgestemd op (hoog)sensitieve kinderen. Na dit traject kunnen jullie beide volmondig zeggen: “Ik ben oké!”

 

Share Button