Voorkom de zomerdip tip: bezoek een museum

Voorkom de zomerdip tip - bezoek een museumDoelgroep: onderbouw – middenbouw – bovenbouw

Tijdsbesteding: 2 uur

Vakgebieden: wereldoriëntatie, taal,

benodigdheden: entree kaartje voor het museum naar keus

leergebieden: afhankelijk van het gekozen museum

Mijn zoon van 8 na bovenstaande foto in een van de musea die wij de afgelopen periode bezochten. Hij weet nog heel goed het verhaal te vertellen dat er bij te lezen viel. Het is een beleving die hem is bijgebleven.

Belevend leren

Marit mag tijdens de les zelf aan de slag. Ze leert door dingen te beleven. Een beleving roept een kompleet beeld op. Haar beeld vult zich met geur, kleur, een gevoel in het lijf en zo krijgt het beeld voor Marit betekenis. Tijdens de rekenles over inhoudsmaten heeft ze gezien dat een liter melk even veel is als de inhoud van de kubus. Dit beeld blijft bij haar en kan ze weer gebruiken op andere momenten.

Opdracht:

Ouders kunnen ook meehelpen aan belevend leren. Denk maar eens aan een bezoekjes aan een museum, een film over een deel van de wereld of mee te helpen met behangen van een kamer. Er moet dan natuurlijk ook veel dingen gedaan worden en worden beleeft! Dus reken samen met pappa uit hoeveel rollen behang je moet kopen, neem mamma mee naar NEMO in Amsterdam en kijk eens naar de dvd van: “Er was eens…… de mens”. Bekijk samen eens een filmpje op You tube over het uitbarsten van een vulkaan of zoek een foto op Google van een hunnenbed. Ga dieren aaien in de kinderboerderij en maak je belevingswereld lekker groot. Dit is nog maar het begin…..

“Beelddenker ervaart elke waarneming als een totaalbeleving. Dit wil zeggen dat het beeld onlosmakelijk verbonden is met vorm,  kleur, geur, smaak, emoties en tastzin.” Magda Jacobs

Citaat uit: Denken in Beelden, SWP uitgeverij

 

Share Button

, , , , ,

Comments are closed.