Sensomotoriek tijdens het verkleind lettersysteem

Sensoriek én Motoriek

zeepzakjes maken - zakje in zakjeSensoriek is het waarnemen van prikkels door onze zintuigen. De zintuigen zijn de oren en ogen, de zintuigen voor smaak en geur, maar ook het evenwichtszintuigen, het tastzintuig in de huid en het dieptespiergevoel (ook wel kinesthetisch of proprioceptie genoemd).

Motoriek is het vermogen om te kunnen bewegen zoals lopen, springen, grijpen enz. Bewegen doen we door middel van onze spieren en gewrichten.

Sensomotoriek koppelt de begrippen sensoriek en motoriek. Het is de interactie tussen waarnemen en bewegen. We nemen waar vanuit ons eigen lichaam of vanuit onze omgeving en reageren daarop met een beweging.

De sensomotorische ontwikkeling is de ontwikkeling van het vermogen om zintuiglijke prikkels en bewegingen op elkaar af te stemmen en is dus belangrijk voor de totale ontwikkeling van een kind.

zeepzakjes maken - eindresultaatGekleurde zeepzakjes maken, oefent je handen. Het tactiel verkennen van het materiaal water en zeep en de verandering die er op treed tijden het knijpen en wrijven ondersteund de ontwikkeling van de hersenen. Door voelen wordt het waarnemingsvermogen en de taalfunctie ontwikkeld. Een waardevolle aanvulling op het circuit dat ik gebruik tijdens het aanbieden van het verkleind lettersysteem.

Maken van gekleurde zeepzakjes

benodigdheden

zeepzakjes maken - benodigdheden

– gekleurde zeep (bij de Xenox bijvoorbeeld)

– water

– plastic-boterhamzakjes

– eetlepel

– mes

– beker of glas

Volgorde

  1. deel twee boterhamzakjes uit aan de kinderen
  2. laat de kinderen de zakjes in elkaar stoppen (dit is om mogelijke lekkage te voorkomen)
  3. er mag geen lucht meer tussen de twee lagen zitten
  4. voeg twee reepjes gekleurde zeep toe (of gebruik witte  zeep met één druppel kleurstof)
  5. laat de kinderen het zakje in een bekertje stoppen, zodat ze veilig het water kunnen toevoegen
  6. voeg twee eetlepels water toe
  7. leg een lage knoop (als hij te hoog geknoopt wordt, is het lastig om te wrijven en knijpen door de overtollige ruimte en lucht)
  8. trek de knoop stevig aan!
  9. knijpen en wrijven maar tot dat de zeepstukjes geheel zijn opgenomen en schuimen.

zeepzakjes maken - zakje in zakjezeepzakjes maken - goed aansluitenzeepzakjes maken - echt geen lucht meer er tussenzeepzakjes maken - zeep toevoegenzeepzakjes maken - water toevoegenzeepzakjes maken - geen lucht meer er tussenzeepzakjes maken - stevige knoopzeepzakjes maken - hele stevige knoopzeepzakjes maken - wrijven maarzeepzakjes maken - knijpen maarzeepzakjes maken - eindresultaat

Tip

Het is verleidelijk veel voor de kinderen te doen. De sensomotorische ervaring is echter het belangrijkste onderdeel van deze activiteit. Laat de kinderen dus maar even stoeien met in elkaar friemelen van de zakjes, het verwijderen van de lucht en  het leggen van een knoop. Neem maatregelen in de vorm van de plek waar je deze activiteit laat plaats vinden, een goed uitgetekende volgorde (je mag gebruik maken van mijn foto reeks) en zorg dat je alle benodigde materialen klaar hebt staan.

Ik wens je heel veel plezier toe.

De beelddenkspecialist

PS: dit artikel was nooit geschreven zonder de inspiratie die ik krijg van mijn vriendin. Zij werkt voor www.autismepraktijkvlietlanden.nl en is gespecialiseerd in sensorische integratie. Daarnaast maakte ik gebruik van het boek 26 letters en dan …..

Share Button
Comments are closed.