Maak beelddenkers vertrouwd met (reken-)hulpmiddelen

eyeopener“Juf, maar ik wil niet anders zijn dan de anderen!” riep Roel een week geleden gefrustreerd uit. Op school proberen ze hem al jaren aan de hulpmiddelen te krijgen bij zijn rekenwerk. Hij weigert echter elke vorm van hulp en maakt zeker geen gebruik van alle posters in de klas. Samen met hem start ik langzaam met het opbouwen van een eigengemaakt spiekboekje. Hij begint vertrouwen te krijgen in zijn eigen boekje en merkt duidelijk verschil tijdens de rekenles. Vandaag vraagt hij om een handig ezelsbruggetje voor het metrieke stelsel. “Waarom gebruiken ze toch allemaal van die moeilijke woorden, juf?”. Tja, daar heb ik ook niet direct een antwoord op. Wel kan ik hem met behulp van het MeetMaatje grip op het metrieke stelsel geven. En blijkbaar voelt hij zich er lekker bij!

Eyeopener

metriekstelsel2“In veel klassen zie ik veel mooie visuele hulpmiddelen, zoals de getallenlijn, posters, Unifixblokjes, rekenrekjes. Veelal denken leerkrachten dat de leerlingen die moeite hebben met rekenen deze middelen wel zullen gebruiken om beter te kunnen presteren. Helaas is de informatie die de leerkracht over deze materialen geeft voor leerlingen met rekenproblemen vaak te overvloedig om te onthouden, te verwerken en vervolgens de juiste hulpmiddelen te kiezen tijdens het werk. Hoewel zij er het meest baat bij zouden hebben, maken deze leerlingen er vaak het minst gebruik van. Om gebruik van deze middelen te stimuleren, is het belangrijk hen er vertrouwd mee te maken. Het is belangrijk dat ze zich prettig voelen bij het gebruik, alvorens een geheugenactiviteit toe te voegen.”

(bron: Tracy Alloway, Het werkgeheugen, gerichte ondersteuning bij leerstoornissen, 2014)

Leren hoe jij kinderen vertrouwd kunt laten raken met (reken-)hulpmiddelen? Neem deel aan de opleiding Denken in beelden (professional). 

tineke-verdoes

Met warme groet,
Tineke Verdoes

Share Button

, , , , ,

Comments are closed.